Wednesday 10 April 2013

Kisah si Tiang Seri

Dengan nama Allah



"Siapa tak solat Subuh pagi tadi?"

Terkebil-kebil Fakhrul apabila mendengar pertanyaan yang penuh semangat gaya menteri dari ustazah..Sekejap tangan dialihkan ke kiri dan ke kanan, seolah-olah resah menanti giliran untuk ditanya oleh guru baharu itu. Soalan yang sama memecahkan atmosfera Bilik Sains untuk kedua kalinya..

"Saya tak tahu solat Ustazah, nenek saya belum ajar," jawapan yang penuh sayu memecah kesunyian dinding bilik..Tersentap hati ustazah dengan respon si anak kecil yang sentiasa kemas dan berbau harum jika pergi ke sekolah. Peluang seperti ini perlu dimanfaatkan sebaiknya . Bisik hati kecil si ustazah.

"Erm..ok.takpe.Fakhrul tak tahu nanti ustazah ajarkan. Yang lain macam mana? Qistina, Intan,solat tak pagi tadi?"..Gelengan demi gelengan sahaja yang menggamit pandangan ustazah. Sabarlah duhai hati..Mereka perlu diajar.

"Ok. takpe..ustazah ajar solat hari ini. Mula-mula kena tahu bilangan rakaat setiap solat..Ada berapa jumlah solat dalam sehari? ..erk..semua diam membisu..orait..ada 5 semuanya..senyum sahaja sang ustazah..Macam la kita makan kat rumah, ade berapa kali ? 5 kali kan..

    "makan sarapan, minum pagi, makan tengahari, minum petang,makan malam"..dapat tu anak-anaku sayang?..lega rasanya selesai menyampaiakn. Walaupun belum pasti samada mereka dapat menanamnya kemas ke dalam kotak ingatan mereka, namun hati ustazah lega sedingin bayu di Gunung Kinabalu.

"Dapat ustazah," . Sedetik suara-suara itu bergema, hati ustazah gembira bukan kepalang. Syukur , alhamdulillah..Bersemangat ustazah apabila mendengar tindakbalas si kecil..Ok, jom kita main2 tampal-tampal..Siapa yang betul, dapat hadiah..

Yeyy...

No comments:

Post a Comment