Tuesday 21 May 2013

Potong dah...

Dengan nama Allah^^

Relief 
lagi hari ni..Its my routine as a teacher here @@

6A
lagi hari ni//uhuk uhuk mau pengsan

ok.ade kerja untuk kamu, Latihan math pesanan Cikgu Lee..

" Cikgu, Baen Ho ambik buku agama saya" , jerit Daniel dengan mata yang bulat sambil mulut memuncung sedepa.
 Aku pun bangun menuju ke belakang kelas..Tengok2 dia bukan conteng pun..tapi sedang menulis sesuatu di atas kertas kosong, sambil menekap buku agama.

" Ckgu, betul tak ini saya tulis..Ini baca apa?''..tanya si botak kecik ni dengan loghat Cinanya yang pelat melekat.

"Owh, ini, Alif Ba Wau..Bacanya Abu ..Lagi, ini Ba Kaf Ra, Bakar..Abu Bakar..Ini nama orang.." pergh panjang lebar nak nerangkan eh.
" Wah, ini kamu tulis, pandai2..kamu suka belajar agama?".

Istilah agama di sekolah ini dah sinonim. Maksudnya Pendidikan islam la tu. Lepas terangkan, aku kembali ke meja guru.

Baen Ho pulak tiba2 datang di depan. Duduk melongo depan meja guru.

" Cikgu, Baen Ho kata kamu cantik. Tengok itu dia duduk depan kamu," mula2 buat dono je.. Si Tek Ko Yong ni memang suka merapu tak habis. Satu kelas dah gelak nih..Rimas sekejap.

" Cikgu, itu dia pandang kamu lagi.Itu dia duduk depan kamu lagi", Tek Ko Yong lagi,,Kelas sekali lagi gelak dan senyum. tergendala aku nak habiskan baca Hadis 40 ni..Reverse Psikologinya..Marah jadi senyum.." Ok, senyapp..tolong habiskan kerja wak semua ye,"..paling lembut la aku punye marah.

Anuar pulak cakap" Baen Ho pandai azan cikgu. Dia sebut Allahuakhbar!"..

Tak lama lepas tu, " Cikgu, baen Ho nak kawen dengan kamu,, Dia kena potong dulu lahh", kehkeh..untuk kesekian kalinya kelas ni tersenyum. Hampir tersedak aku dibuatnya. haha..kali ni memang aku tak tahan la..

Main potong potong pulak la kan..

Krinnggg!

Huh nasib baik dah habis waktu..'Terima Kasih cikgu', ucaptama kelas 6A

* Sebenarnya, aku terpikir, si Baen Ho yang sorang ni agaknya berminat nak tahu tentang Islam. Sebab hari tu pun, dia ada tanya aku macam mana nak sembahyang islam. Masa tu hari Khamis, ada program Jom Solat budak2 Islam. Ya Allah, kalau benarlah dia berminat untuk Islam. kau lorongkanlah aku untuk membantunya.Amin




No comments:

Post a Comment