Thursday 16 May 2013

Putik-putik Takoma

Dengan nama Allah

Seingat ana, sudah 2 kali bunga ajaib di tepi jalan kukup berbunga riang. Warna merah jambu dan putih suci menghiasi jalan menuju ke kukup laut. Rasa aman dan tenang setiap kali melalui jalan ini. Indahnya dunia dan perhiasannya . Allah maha besar. 

Bulan April dan Mei merupakan masa putik Takoma berkembang di sepanjang jalan. Rasa macam di Jepun dan dipayungi bunga Sakura. Yuhuuuu..Bunga ini memerlukan musim kering yang ketara sebelum berbunga lebat, Dan jadilah Jepun sekejap di Malaysia. Nama saintifik Tabebuia Rosea.


Sangat teruja melihat flora dan fauna di tempat orang. Benarlah, jauh perjalanan luas pemandangan..Ayat yang sering meniti di bibir orang-orang kita. 

Ana memang suka melihat tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Yang kelakarnya, sampai pernah bercakap-cakap dengan daun, pokok, kucing dan ikan. Hilang stress ..Kalau di rumah, setiap kali balik kampung, ana la tukang siram pokok ibu..Seronok tengok ibu menanam pokok, tapi disebabkan ibu seorang wanita berkerjaya, kekangan masa membuatkan poko-pokok yang ditanam murang terjaga..Hehe..tapi takpe. nasib baik ana ni memang minat bertanam.. So, memang x payah disuruh, ana akan siram pokok-pokok ibu setiap kali balik kampung.

Lepas ni projek nak tanam pokok bunga di rumah sewa..insyallah..dapat oksigen free..

" Berbudi pada tanah takkan rugi,"



"Aish..tersnap sekali bendera Dacing la plak.."

No comments:

Post a Comment