Tuesday 5 March 2013

Lillahita'ala

Dengan nama Allah

"Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan: "Tuhan kami ialah Allah", kemudian mereka tetap istiqamahmaka tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan mereka tiada (pula) berduka cita. "
-Al Ahqaaf :13-

Istiqamah dengan perkara kebaikan itu amat dituntut dalam Islam. Catatan perjalanan pada hari ini sedikit sebanyak menuntut ana untuk menilai diri ini, sejauh mana nilai istiqamah dalam diri ini terus dipraktikkan. 

Sejak berkhidmat di sekolah, hari pertama , ana pasakkan dalam mind set dan berazam untuk sentiasa mentajdid niat setiap pagi sebelum pergi ke sekolah. Rutin harian , sebaik sahaja menaiki kereta, doa kenderaan akan dibaca, kemudian niat untuk ke sekolah " Sahaja aku pergi mendidik anak bangsa kerana Allah Taala". Tetapi sejak akhir ini, amalan mentajdid niat sudah semakin ana lupakan. Selalunya , dari rumah sewa lagi ana sudah membetulkan niat. Sejak sibuk menguruskan bermacam-macam hal di sekolah, kadang membuatkan ana akan terkejar-kejar untuk pergi kesekolah dan sampai tepat pada waktunya. Sudah mengahrungi separuh perjalan, ana tersedar yang niat untuk mendidik belum dibaca..Allahuakhbar. Allah benar-benar mengetahui hamba yang dijadikannya. Manusia itu insan lupa dan lalai. Maka di saat kalam ini berbicara, ana kembali merenung kekurangan diri, menilai dan mengkoreksi diri sejauh mana nilai Istiqamah di amalkan dalam diri..

Melalui detik dan saat di sekolah, jika tanpa niat yang betul kerana Allah, maka rugi sahaja lah memandu kereta sejauh 30 minit dari bandar Pontian ke Kukup Laut. Maka sia-sia juga lah kaki ini melangkah dari kelas ke kelas. Dari bilik guru ke bilik sains..Berjalan di atas papan lantai kantin sambil setiap hari mengisi perut di kantin. Allah..

Di saat ini, ana memasang azam dan menanam janji baru untuk kekal Istiqamah mentajdid niat. Agar tidak sia-sia hidup ini dan tidak dipandang sepi oleh Allah.

Lillahita'ala..

May Allah bless all of us^^

No comments:

Post a Comment