Monday 4 March 2013

Weekend with them^^

Dengan nama Allah..

Kriiiing!!! loceng tamat sekolah..
Pantas ana mengemas buku diatas meja guru, susun agar nampak kemas meja guru Panitia Pendidikan Islam..Islam mesti sentiasa KEMAS dan BERSIH..thats my principe..
Ferrari merah dihidupkan dan cuaca panas tepi laut membuatkan ana memasang penghawa dingin pada tahap maksimum..
hati ni bernyanyi2 riang sambil lagu nasyid berkumandang di corong radio,..Menanti waktu untuk pulang ke desa..Allah.rindu nye untuk pulang..
Bas bergerak dari bandar Pontian jam 2.30 petang dengan menaiki City Line..Seterusnya berhenti sebentar di Batu Pahat dan hentian seterusnya di Muar. Dari Muar menaiki bas jam 5.30 petang dan sampai di Melaka jam 6.20 petang..
~Perjalanan yang panjang untuk pulang ~

Hari ini hari Sabtu, pagi2 lagi ibu dan abah sudah menyediakan sarapan ketupat untuk kami sekeluarga. Ketupat berlaukkan sambal tumis ikan bilis dan urap kelapa.Memang menyentap selera ana. Seusai sarapan, abah mengeluarkan mesin rumput dan menuju ke belakang rumah..Ana menyusur di belakang abah dengan senjata paling berharga di abad ini...Pengait sampah dan penyodok longkang..Matahari memancarkan cahaya bagaikan cemburu dengan kami. Keringat jika dikumpulkan boleh dicurahkan semula untuk mandi pada tahun berikutnya. " Sesekali balik kampung, apa salahnya berbakti pada ibu abah", omelku sendirian sambil mengait dan terus mengait rumput-rumput kering yang siap di mesin oleh abah..

Sekejap kemudia, terkedek-kedek si tembam Wicah datang menjenguk. Si kecil berusia 3 tahun ini memang sudah mesra dengan keluarga kami. Ana apa lagi , " Cacah, mai sini, tolong kak Mira sekali"..hihi.berlari-lari anak si wicah mendapatkan pengait sampah berwarna hijau di tepi dinding rumah.."Kejap lagi Kak Mira belanja aiskrim ye"..sambil memujuk si kecil..Janji ditepati!.

Alhamdulillah, bersih kawasan belakang rumah ana bulan ni. Ibu menghidangkan kami air dan memasak kuah lemak ikan dan sayur goreng untuk makan tengahari. Marvelous!..
Seronok ber "Weekend With Them".




Lunch time plak
Ya Allah, kau kurniakanlah ketenangan, kasih sayang, mahabbah wa rahmah dalam keluarga kami, Kau peliharalah iman dan takwa mereka. Jauhkanlah kami dari perkara maksiat.Amin"

2 Mac 2013


No comments:

Post a Comment