Wednesday 13 March 2013

Ibrah dari mutiara

Dengan nama Allah 


Iman adalah mutiara,
Di dalam hati manusia,
Yang meyakini Allah Maha Esa Maha kuasa.

Bila lagu kumpulan Raihan ini dinyanyikan dulu, ana tak pernah terfikir apa maksud yang tersirat di sebalik liriknya. Tapi semenjak usia sudah menginjak dewasa, baru ana sedar, betapa berharganya Mutiara Iman yang dimaksudkan penyaynyi dakwah itu.

Bukti Kekuasaan Allah:-

Mutiara yang kita kenal selama ini sebenarnya menunjukkan lagi kekuasaan Allah S.W.T akan keupayaannya untuk mencipta makhluk di dunia. Ia sejenis makhluk yang bukan sembarangan boleh dicipta oleh manusia. Walau ada jenis yang diternak , namun tidak sama dengan si asli.  

Memerlukan antara satu sama lain :- 

Ia dihasilkan oleh sesetengah haiwan , terutamanya moluska seperti tiram .Pembentukan alami mutiara dimulai saat benda asing terselip masuk ke dalam tiram diantara kulit dan mantel, hal ini menyakiti mantel. Seperti terkena serpihan tajam. Tiram kemudian menyelimuti benda asing tersebut sebagai reaksi alami perlindungan dirinya. Mantel menyelimuti benda asing menggunakan nacre yang pada akhirnya terbentuklah mutiara. Nah, betapa kompleks pembentukan tiram. Sama seperti kompleksnya kehidupan manusia dan memerlukan benda lain untuk hidup.

Luar jelik dalam cantik :-

Fizikal  luar cengkerang tiram berlumut dan bertompok-tompok hitam putih. Namun, di dalamnya tersimpan sebutir mutiara yang cantik lagi berharga. Begitu juga ibaratnya manusia, pandangan rupa paras tidak sama sekali menggambarkan apa yang tersimpan di dalam hati seseorang. Malah, kecantikan luaran pasti akan pudar ditelan zaman. Yang kekal hanyalah nilai akhlak yang diterjemahkan dengan sikap dan tingkahlaku.

Tinggi usaha tinggi nilai :-

Hanya penyelam berpengalaman sahaja bisa mampu mendapatkan Sang Mutiara yang cantik di dasar laut. Jika diibaratkan dengan nilai iman manusia, hanya mereka-mereka yang komited berusaha untuk menambah iman sahaja bisa merasai kemanisan dan kecantikan iman itu. Ianya tidak lain dengan mendatangi majlis-majlis ilmu walau memerlukan seribu macam pengorbanan.

Jadilah secantik Mutiara :-

Wanita solehah lagi toyyibah adalah lebih bernilai dari mutiara. Buah fikirannya bisa memakmurkan sebuah negara. Tutur katanya bisa meruntun kalbu zauj tercinta. Budi pekertinya elok terjaga. Amal ibadahnya hanya untuk Allah yang menciptakannya. Hanya jannah tempat yang dicita-citakannya.



No comments:

Post a Comment