Wednesday 6 March 2013

Tribute buat Wan Ahmad Hilmi

Dengan nama Allah

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan."
-Al Ankabut : 57-

Sahabat, 
Tahun 2007 ,
Telah tercatat di luh Mahfuz kita dipertemukan untuk bersama-sama menuntut ilmu di bumi berkah Institut Pendidikan Guru Islam, Bangi. Teringat lagi aku, semasa kali pertama kita sekelas mengadakan bulatan usrah pada Minggu Pengurusan Pelajar Baharu ,MPPB..Berkenal-kenalan sesama ahli kelas dan mengikat tali perjanjian untuk menuntut ilmu bersama-sama tanpa rasa jemu. Saat itu, semua di antara kita masih malu-malu untuk bertegur sapa sebab atas tittle " Ustaz" dan "Ustazah"..Alangkah harum mewangi lagi bau-bau ukhuwah kita disaat itu..

Tahun 2008,
Kita semua sangat aktif menghidupkan ikatan ukhuwwah sesama kita. Walaupun masa itu, kau masih tidak dapat menerima kami sebagai sahabatmu, namun sedikit demi sedikit, dirimu tegar menerima kami sebagai rakan seperjuangan . Rindu nya aku pada dirimu dan sahabat-sahabat yang lain. 
Ingat tak kita semua berdrama bersama-sama dalam minggu Bahasa Inggeris peringkat institut, kami menjadi Princess dan kau menjadi Raja, terkekek-kekek penonton melihat telatahmu. Sehinnga kelas kita dinobat "The most Creative Group" pada masa itu. Masa itu, aku merasakan kau dan mereka semua sudah semakin akrab sebagai sahabatku.


Dan ingat lagi tak, kita sekelas selalu berjamuan menyambut harijadi, makan besar dan lain-lain. Semua tempat makan di Bangi menyimpan seribu kenangan kita semua. Yenkees Hut, Nelayan, Nasi Arab, Chicken Rice Alamanda. Kala itu, kekenyangan kita semua sambil bergurau senda.



Tahun 2009, kita semua lagi dihiburkan dengan telatah mu di dalam kelas. Bermacam-macam ragam kita semua. Bekerjasama menghias kelas, menghadiri program maktab bersama, saling top up ilmu dan asemen. Allah sungguh rindu aku di kala saat ini.





Tahun 2010, kita semakin rancak dengan misi ukhuwah kita. Rehlah kelas tak terkira banyaknya. Masing2 seronok dengan aktiviti yang dirancang bersama. Sehingga kelas kita digelar " Kelas kaki jalan".Mana taknya, semua tempat kita pergi. Sampai Sabah pun kita jejak bersama. Rutin ziarah menziarah sesama raya sudah menjadi aktiviti wajib kita, rumah kau aje yang belum kami sampai. Lainnya, dari Kuala Selangor, Melaka, N9, johor, Parit, Perak, Kelantan, semua sudah kita lawati..Paling best, para pensyarah yang mengajar kelas kita semua sudah menjadi keluarga besar kita. Kita semua sangat kamcing dengan mereka..
Bukit Cahaya
Sabah

Sea View Resort, Kuala Selangor

Sea View Resort, Kuala Selangor

Tahun 2011, suka duka kita bersama tetap bersemadi dalam jiwa raga. Kita semakin matang menilai pilihan yang datang di depan mata. Program yang diatur kita raikan satu persatu. Organisasi kita berkembang hingga ke peringkat antarabangsa. Kita semakin mesra dan sudah tidak segan untuk berkngsi rasa. Sesaat berjauhan bagai seribu tahun yang melanda.

Brunei Darussalam


Tahun 2012, sedang kita sibuk mencari haluan dan memperlengkapkan diri dengan tugasan pelajar tahun akhir, tanggal 6 Mac, kami dikejutkan dengan berita kemalangan kau di Banting. aku bagaikan tak percaya kau dan rakan2 sekelas di landa musibah. Betulkah Ahmad dah takde..baru malam tadi aku lihat kau pos gambar posing kat facebook. Tapi Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk diri kita semua. Allah tahu kita semua tabah menghadapi ujian yang maha hebat ini. Ujian ini meningkatkan tahap iman kita kepada Nya. 
Air mata kita semua sudah tidak mampu dibendung lagi saat kami semua melihat sekujur tubuhmu di tutup kain putih. Tenang sekali ku lihat wajahmu di serambi itu. Kau bagaikan tidur lena sambil tidak menghiraukan apa2 jua yang sedang menziarahimu masa itu. Ramai sekali insan-insan suci yang mensolatkan jenazahmu pada hari itu. Ku lihat seluruh ahli keluargamu sedang memerah mata mereka. Kami semua bagai tidak kesah lagi mata yang semakin laju menitiskan air mata dan membengkak entah berapa sentimeter. Bertambah sebak di dada apabila tubuhmu di angkat untuk ditanam di tanah perkuburan. 





6 Mac 2013,
Kini sudah genap setahun pemergianmu meninggalkan kami . Merempuh segala fitnah dan onak duniawi. Dirimu beruntung kerna sudah tidak perlu lagi melihat kebobrokan dunia yang semakin berkecamuk lagi. Kami pasti merindui gelak tawamu selepas ini..Allah.Kau jauhkanlah dirinya dari azab api neraka.Kau permudahkanlah urusannya di akhirat sana..MOga kita bertemu lagi di sana Insyallah..Al Fatihah.




No comments:

Post a Comment